22/09/2022

Logistyka a ekologia

Nie jest tajemnicą, że branży logistycznej nigdy nie było po drodze z ekologią. Przyszedł jednak czas na diametralne zmiany. Powstaje coraz więcej rozwiązań obligujących przedsiębiorców do takiego planowania łańcucha dostaw, które uwzględnienia przede wszystkim potrzeby środowiska naturalnego. Efekty tych zmian mają być dla obu stron tak samo korzystne. Czy połączenie tych tak różnych obszarów jest w ogóle możliwe? W Completio udowadniamy, że tak!

Zrównoważony rozwój

Jeśli dotąd hasło to wydawało się czysto marketingowe, to najwyższa pora zmienić sposób myślenia. Ekologia to nie tyle trend, co konkretna i ugruntowana koncepcja skupiona na proponowaniu konkretnych zmian. Oczy konsumentów zwrócone są dziś przede wszystkim w stronę tych branż, które w wysoce degradacyjny sposób wpływają na środowisko – mowa tu o transporcie i logistyce. Nie sposób udawać, że nic się w tej materii nie dzieje. Można wręcz powiedzieć, że to ostatni moment, aby rozpocząć wdrażanie ekologicznych rozwiązań zmierzających do świadomej i realnej ochrony środowiska.

Zielona logistyka – firma przyjazna środowisku

Zielona logistyka zakłada podejmowanie takich działań, które zmierzają do jak najmniejszego wpływu człowieka na środowisko naturalne. Dróg do osiągnięcia tego celu istnieje sporo, ale to od firmy zależy, którą z nich zechce podążać w stronę zrównoważonego rozwoju. Trzeba mieć świadomość, że nie jest to przedsięwzięcie łatwe ani szybkie: im wcześniej jednak logistyka zacznie być zielona, tym lepiej dla przyszłości biznesu. Zmiany tego typu, przynajmniej na początku, wymagają wielu wyrzeczeń. Mowa tu m.in. o wciąż wysokich kosztach inwestowania w ekologię czy uzależnieniu od paliw kopalnych. Nie bez wpływu pozostają również wygórowane oczekiwania konsumenta, który chce otrzymać zamówiony towar jak najszybciej, bez refleksji nad tym, jak wpływa to np. na zanieczyszczenia powietrza podczas transportu.

Jak osiągnąć równowagę? Sprawdź rozwiązania Completio

Zmiana dotychczasowych praktyk na bardziej świadome i ekologiczne to proces niełatwy, ale zarazem możliwy do wykonania, co udowadniamy na własnym przykładzie. Wystarczy otworzyć się na nowe pomysły, bez obaw inwestować w zrównoważony rozwój i odszukać dla siebie taką alternatywę, dzięki której wciąż będzie można efektywnie planować łańcuch dostaw.

W naszym przypadku były to konkretne rozwiązania w zakresie fulfillmentu dla branży e-commerce oraz logistyki kontraktowej. Zaoferowaliśmy klientom kompleksową usługę obejmującą realizowanie wszystkich czynności związanych z magazynowaniem produktów i przygotowywaniem ich do transportu. Zainwestowaliśmy w nowoczesne magazyny klasy A, w przypadku których normą jest stawianie na energooszczędność, optymalne wykorzystanie przestrzeni, szybkość obrotu towarami oraz bliskie położenie przy głównych arteriach miast. Do tego mocno skupiliśmy się na stosowaniu opakowań przyjaznych środowisku. Zapewniamy szeroki zakres opakowań, od kartonów nacinanych, wykorzystywanych w procesie recyklingu odpadów magazynowych, wiórki SizzlePack, papier pakowy, aż po bio skropak. Na naszym magazynie przesyłki zamykamy papierową taśmą klejącą, która dodatkowo może mieć logo sklepu internetowego. Obecnie przygotowujemy się do wdrożenia nowego rozwiązania na miarę zielonej logistyki, a mianowicie zakrojonej automatyzacji obsługi zamówień, o czym więcej wkrótce.

Ekologiczna świadomość konsumentów

Warto mieć się na baczności. Badania marketingowe wyraźnie pokazują, że spora grupa konsumentów zwraca szczególną uwagę na to, czy firmy postępują ekologicznie. Uwadze klienta nie umknie, czy podczas wyboru opcji dostawy pojawiła się informacja o zmniejszaniu emisji CO2, w jakim opakowaniu dotarł do niego towar, a także czy wypełnienie samego pudełka pochodzi z recyklingu. To tylko niektóre elementy – klienci są dziś coraz bardziej świadomi tego, jaki wpływ na środowisko może mieć źle planowana logistyka. Z dużą większą dozą nieufności traktują natomiast te firmy, które w żaden sposób nie próbują zmienić dotychczasowego podejścia na bardziej ekologiczne. A to krótka droga do utraty zainteresowania ze strony konsumenta.

Logistyka i ekologia mogą iść w parze

Zielona logistyka ma przed sobą przyszłość. Ekologia w zrównoważonym planowaniu dostaw powinna być dziś nie tyle chwytem marketingowym, co przede wszystkim świadomym działaniem zmierzającym w stronę jak najmniejszego wpływu na środowisko naturalne. Przyniesie to nie tylko uznanie w oczach odbiorców, ale także większą przewagę nad konkurencją, spore oszczędności wynikające z ponownego wykorzystania odpadów, pełną kontrolę nad przepływem towarów oraz inne wymierne korzyści, z których będziemy czerpać przecież my wszyscy.

Opublikowano: 22.09.2022 | 14:01
Autor: