18/07/2023

Nowy sklep internetowy – od czego zacząć?

Dynamiczny rozwój branży e-commerce i zmiana zwyczajów zakupowych sprawiają, że Polacy coraz częściej decydują się na robienie zakupów przez Internet. W związku z tym wielu przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie handlu w sieci. W dzisiejszym artykule podpowiemy, na czym szczególnie warto się skupić podczas zakładania swojego sklepu internetowego.

Sprzedawać przez Internet można niemal wszystko – handel internetowy stanowi szansę zarówno dla dużych, jak i mniejszych przedsiębiorców oraz rękodzielników, którzy chcieliby dotrzeć ze swoimi wyrobami do większego grona odbiorców. Jednak według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2022, najchętniej kupujemy w sieci odzież, akcesoria i dodatki, obuwie oraz kosmetyki i perfumy.

Na uruchomienie sprzedaży internetowej decyduje się także coraz więcej mniejszych twórców oraz producentów (np. ekologicznej żywności).

Własny sklep internetowy czy marketplace?

Przeniesienie sprzedaży do Internetu często stanowi naturalne następstwo rozwoju sklepu stacjonarnego, zwłaszcza w dobie inflacji i rosnących kosztów. W przypadku twórców działających w małych miejscowościach e-commerce to czasami także jedyna szansa na dotarcie do nowej grupy odbiorców. Niewątpliwą przewagą handlu internetowego jest możliwość sprzedaży swoich produktów w każdym momencie, nie będąc ograniczonym przez święta czy niedziele niehandlowe.

Istnieje wiele sposobów sprzedaży internetowej, w zależności od rodzaju sprzedawanych artykułów oraz środków, które masz zamiar zainwestować w e-commerce. Idealnym rozwiązaniem jest oczywiście posiadanie własnego sklepu internetowego, którego wygląd i funkcje możesz dostosować do rodzaju sprzedawanych produktów, wymagań klientów itd.

Czasami jednak lepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie sprzedaży na tzw. marketplace-ach (Facebook, eBay, Allegro), które są rozwiązaniem znacznie tańszym. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możesz przeznaczyć na płatne kampanie Google Ads lub Meta Ads. To dobry pomysł zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców – sprzedaż poprzez marketplace daje możliwość zainwestowania środków w dalszy rozwój firmy.

Udany marketing to połowa sukcesu

Stworzenie strategii marketingowej i dobranie skutecznych środków komunikacji na początkowym etapie działania sklepu internetowego pomoże zaplanować dalsze kroki i określić cele działalności.

Przede wszystkim powinieneś zastanowić się, w czym jesteś lepszy od konkurencji i eksponować te cechy – to one Cię wyróżnią. Warto również stworzyć personę, modelowego klienta sklepu internetowego i na tej podstawie dobrać odpowiednie kanały komunikacji. Jeśli sprzedajesz mało popularne, niszowe produkty, przed rozpoczęciem sprzedaży skup się na edukacji, aby wytworzyć w kliencie potrzebę posiadania danego produktu.

Kolejnym krokiem może być uruchomienie kampanii płatnych zarówno do nowych, jak i powracających klientów, czyli tzw. remarketing. W ten sposób nie pozwolisz o sobie zapomnieć i zbudujesz bazę stałych klientów.

Gdzie zaopatrywać się w towar?

Istotnym krokiem przy zakładaniu sklepu internetowego jest wybór miejsca, z którego będziesz pozyskiwał towary do sprzedaży. Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na jedną z dwóch możliwości: prowadzenie własnego magazynu lub dropshipping.

W przypadku korzystania z własnego magazynu, towary możesz pozyskiwać z bardzo wielu źródeł, takich jak hurtownie, dystrybutorzy i producenci lub tworzyć własne produkty. Utrzymywanie własnego magazynu wiąże się jednak z dużymi kosztami (najmu, obsługi itd.).

Jeśli zaś chodzi o dropshipping, istnieją specjalne hurtownie dropshippingowe – skorzystanie z tej opcji jest znacznie tańsze i nie wymaga pilnowania stanów magazynowych i kupowania nadmiernych ilości produktów, ponieważ są one wysyłane do klienta bezpośrednio z hurtowni.

Outsourcing logistyki – oszczędność czasu i pieniędzy

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na outsourcing logistyki (określany także jako fulfillment) który obniża koszty związane z magazynowaniem produktów oraz znacznie przyspiesza realizację zamówień. Fulfillment obejmuje magazynowanie towaru u dostawcy usługi (np. Completio), ale również automatyzację procesu pakowania i wysyłki paczek. W efekcie fulfillment daje dużą przewagę konkurencyjną, ponieważ pozwala ona na przetwarzanie znacznie większej liczby zamówień, niż jest to możliwe w przypadku pakowania ręcznego.

Fulfillment zatem przyczyni się do długoterminowej oszczędności kosztów (nie musisz wynajmować swojego magazynu) i zwiększenia zysków – szybkie pakowanie i wysyłka paczek wpłynie na zadowolenie klientów i pomoże wygenerować większą sprzedaż. W dobie rosnącej popularności e-commerce to właśnie szybka wysyłka pozwoli Ci wyróżnić się na rynku.

Completio oferuje swoim klientom nowoczesną maszynę do automatycznego pakowania fit-to-size, która z dużą prędkością pakuje zarówno towary pojedyncze, jak i paczki wieloproduktowe. Maszyna może spakować ponad 1000 paczek w godzinę, a zamówienia składane późno mogą być zapakowane i dostarczone jeszcze tego samego dnia!

Completio inspiruje firmy do zmiany w nowoczesny e-commerce, gdzie zamiast wykonywać obowiązki związane z logistyką, zajmujesz się zarządzaniem i oszczędzasz czas. Każdego roku znajdujemy sposoby na to, aby unowocześnić pracę i usprawnić Twoją sprzedaż. innowacyjność Completio to szansa na rozwój Twojego e-commerce!

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do kontaktu!

Opublikowano: 18.07.2023 | 14:49
Autor: