23/05/2023

Dyrektywa PPWD – czy zielone regulacje spowodują rewolucję w e-commerce?

Europejczycy robią coraz więcej zakupów przez Internet. Nowe zwyczaje zakupowe spowodowane są m.in. kolejnymi obostrzeniami wprowadzanymi w związku z pandemią koronawirusa. Wielu klientów doceniło wygodę wynikającą z zakupów online na tyle, że niemal zupełnie zrezygnowało z zakupów stacjonarnych. Wraz ze wzrostem sprzedaży online wzrasta również ilość generowanych odpadów, co skłoniło Komisję Europejską do rozpoczęcia prac nad wdrożeniem dyrektywy PPWD.

Wiele produktów sprzedawanych przez Internet jest narażonych na uszkodzenie w trakcie transportu. Aby temu zapobiec, producenci stosują różnego rodzaju zabezpieczenia – skropaki, folie, a produkty znajdują się w kartonach posiadających podwójne ściany lub fałszywe dno. Nowe przepisy zabronią stosowania tego typu rozwiązań, a sprzedawcy zostaną zmuszeni do poszukiwania nowych sposobów pakowania zamówień.

Czym jest dyrektywa PPWD?

Dyrektywa PPWD, czyli dyrektywa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych jest projektem będącym częścią Europejskiego Zielonego Ładu, który ma wspierać mieszkańców Unii Europejskiej w walce ze zmianami klimatu. Zielony Ład dotyczy wielu zagadnień z praktycznie każdego obszaru, a jego zadaniem jest doprowadzenie do powstania gospodarki o zamkniętym, zeroemisyjnym obiegu.

Projekt dyrektywy PPWD wprowadzi m.in. definicję tzw. recyklowalności opakowań, kryteria jej dotyczące oraz poziomy ponownego użycia opakowań. W ramach rewizji dyrektywy może również nastąpić ustanowienie normy dotyczącej oznakowania produktów w zakresie sortowania i recyklingu.

Wraz z wprowadzeniem dyrektywy PPWD mają zostać ustalone limity dotyczące wielkości opakowań. Pusta przestrzeń w paczkach sprzedawanych przez Internet będzie mogła wynosić maksymalnie 40 procent objętości paczki. Co więcej, Komisja Europejska planuje zakazać stosowania paczek stwarzających wrażenie zwiększonej objętości produktu, posiadających np. podwójne ściany czy fałszywe dna.

Plany są ambitne, bowiem UE podaje, że planuje, aby do 2030 roku 20 procent opakowań w e-commerce było wielokrotnego użytku, zaś do 2040 roku ma to być aż 80 procent opakowań. Warto jednak wspomnieć, że projekt dyrektywy nie jest jeszcze ostateczny i może ulec zmianie.

Powody wprowadzenia dyrektywy PPWD

Celem wprowadzenia nowych przepisów jest zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych. W tym celu UE planuje ograniczyć wielkość paczek, a co za tym idzie – zmniejszyć pustą przestrzeń w paczkach e-commerce. Plany Komisji Europejskiej zakładają również zwiększenie ilości opakowań wielokrotnego użytku i dotyczą one zarówno opakowań pierwotnych, jak i wtórnych, do których zaliczane są paczki e-commerce. Głównym powodem wprowadzenia nowych przepisów jest wzrost sprzedaży onlinecoraz większa ilość opakowań jednorazowych oraz „nadmiernego pakowania” paczek.

Maszyny pakujące fit-to-size – przyszłość e-commerce

Wprowadzenie dyrektywy PPWD spowoduje, że sprzedawcy e-commerce będą zmuszeni do poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą im na skuteczną sprzedaż, która jednocześnie będzie zgodna z obowiązującymi przepisami. Jednym z takich rozwiązań jest wykorzystanie maszyny pakującej fit-to-size.

Technologia automatycznego pakowania fit-to-size to technologia, która od niedawna zyskuje popularność na świecie. Warto wspomnieć, że Completio jako jedyna firma w branży zainwestowała w tego typu maszynę w Polsce.

Poznaj proces pakowania fit-to-size

Dzięki technologii automatycznego pakowania fit-to-size, zamówienia z produktami są mierzone, a skaner 3D przechwytuje obraz każdego przedmiotu, co pozwala mu na określenie minimalnego wymaganego rozmiaru pudełka, które jest potrzebne do zapakowania zamówienia.

Następnie maszyna tworzy odpowiednie pudełko. Automatyczna maszyna pakująca wytwarza pudełka, skleja je i etykietuje, a wszystko to odbywa się w ramach jednego, spójnego procesu. Tego typu rozwiązanie umożliwia ograniczenie objętości opakowania nawet o 50%, ponieważ maszyna nie korzysta z gotowych kartonów o konkretnych rozmiarach, lecz tworzy najmniejszą potrzebną paczkę przy jak najniższych kosztach. Dzięki temu znacząco zmniejsza się zużycie tektury falistej, ograniczona jest też ilość pustej przestrzeni w paczce.

Pakowanie fit-to-size to nowość na rynku e-commerce, która zwiększa efektywność procesu pakowania i umożliwia dalszy rozwój sklepów internetowych, a wykorzystanie tego procesu już teraz daje przewagę rynkową w związku z wprowadzeniem Dyrektywy PPWD w niedalekiej przyszłości. Aby nie zostać w tyle, warto już teraz skorzystać z systemu automatycznego pakowania, który zapewni Twojemu e-commerce przewagę rynkową.

Podsumowanie – czy to czas na outsourcing Twojej logistyki?

Completio inspiruje firmy do zmiany w nowoczesny e-commerce, gdzie zamiast wykonywać obowiązki związane z logistyką, zajmujesz się zarządzaniem i oszczędzasz czas. Każdego roku znajdujemy sposoby na to, aby unowocześnić pracę i usprawnić Twoją sprzedaż. Jako jedyni w branży zainwestowaliśmy w nowoczesną technologicznie linię do automatycznego pakowania fit-to-size, umożliwiającą spakowanie zamówienia i wygenerowanie etykiety w zaledwie 3 sekundy. Innowacyjność Completio daje szanse do rozwoju Twojego e-commerce! Dowiedz się, jak już dzisiaj:jesteśmy do Twojej dyspozycji!

Opublikowano: 23.05.2023 | 09:05
Autor: