19/01/2023

Dyrektywa Omnibus już działa – o czym muszą pamiętać właściciele sklepów internetowych?

Dyrektywa Omnibus, która weszła w życie 1 stycznia tego roku, już od kilkunastu miesięcy poprzedzających to wydarzenie budziła duże zainteresowanie e-przedsiębiorców. Nic dziwnego – sprzedawcy musieli przygotować się na spore zmiany w swoich sklepach internetowych. Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy Twój sklep jest w pełni gotowy na Omnibusa.

Nowe przepisy mają na celu walkę z nieuczciwymi praktykami ze strony sprzedawców i odnoszą się przede wszystkim do obowiązku informowania o zmianach w cenach. Czy wprowadzenie Omnibusa rozwiąże problemy związane chociażby z zawyżaniem cen, np. przed Black Friday?

Czym jest dyrektywa Omnibus?

Podstawowym celem dyrektywy Omnibus jest dopasowanie przepisów do dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce – wiele z nich nie uwzględniało bowiem tak dużego rozwoju tego sektora. Zadaniem Omnibusa jest wypełnienie powstałej w przepisach luki i zapewnienie większego bezpieczeństwa klientom sklepów internetowych.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały zobowiązane do wdrożenia dyrektywy Omnibus od 28 listopada 2021 roku – jednak w Polsce weszła ona w życie wraz z początkiem roku 2023. Okres vacatio legis ustawy wynosił zaledwie 14 dni, więc nie wszyscy właściciele sklepów internetowych zdążyli ze zmianami w e-commerce, wymagającymi przecież dużego nakładu pracy.

Zmiany w przepisach były konieczne

Według badań, klienci dużo bardziej ufają innymi klientom niż przekazom marketingowym marek. Niestety, wielu sprzedawców posiadających tę wiedzę dopuszczało się nieetycznych praktyk, polegających np. na podszywaniu się pod zadowolonych klientów lub na zatrudnianiu osób, które masowo publikowały pozytywne opinie na forach dyskusyjnych.

Celem Omnibusa jest również zakazanie praktyk związanych ze sztucznym zawyżaniem ceny przed promocjami. Zjawisko to szczególnie nasiliło się wraz z popularyzacją w Polsce Black Friday, jednak z amerykańskim świętem okazji nasz Czarny Piątek nie miał za wiele wspólnego – wielu sprzedawców zawyżało ceny na kilka dni przed, aby w dniu promocji klienci zobaczyli dużą „obniżkę” ceny produktu, sugerującą prawdziwą okazję, której jednak daleko było do okazji.

Dyrektywa Omnibus dotyczy również zagadnienia indywidualizacji cen – obecnie technologie umożliwiają dopasowanie oferty np. do urządzenia, z którego korzysta klient. Teraz sprzedawcy będą mieli obowiązek informowania o tym fakcie.

Jak możesz dostosować sklep internetowy do aktualnych przepisów?

Nowe przepisy dotyczą trzech zakresów:

  1. informowania o obniżce ceny,
  2. prezentowania opinii,
  3. obowiązków informacyjnych.

Omówmy je więc pokrótce:

CENY

Od 1 stycznia 2023 roku właściciele sklepów internetowych mają obowiązek informowania klienta o obniżkach ceny – przepisy te dotyczą zarówno towarów, jak i usług. Sprzedawca musi informować o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni, stanowiącej cenę wyjściową, od której będą naliczane dalsze rabaty i promocje. Dyrektywa Omnibus wymusza więc na właścicielach e-commerce obowiązek dokumentowania wszystkich zmian w cenach. Co ważne, ceny wyjściowe muszą być pokazane w sposób jasny i widoczny, a dodatkowo, sprzedawcy mają obowiązek podawania wysokości promocji. Poniżej prezentujemy, dobry przykład karty produktowej dostosowanej do Omnibusa:

Źródło screena: https://www.rossmann.pl/Produkt/Produkty-brazujace-i-rozswietlajace/Bielenda-Magic-Bronze-nawilzajacy-krem-brazujacy-do-ciala-2w1-do-ciemnej-karnacji-200ml,261727,8633

OPINIE

Duże zmiany dotyczą również kwestii prezentowania opinii. Sprzedawcy nie będą, co prawda, mieli obowiązku weryfikowania opinii, ale o fakcie nieweryfikowania będą musieli poinformować swoich klientów. Obowiązek informacyjny dotyczy również sprzedawców weryfikujących opinie. Zgodnie z dyrektywą Omnibus, weryfikacji nie podlega ich treść, lecz to, czy osoba wyrażająca opinię rzeczywiście nabyła dany produkt. Właściciele e-commerce mogą to zrobić, udostępniając indywidualne linki do wystawienia oceny.

OBOWIĄZKI INFORMACYJNE

Nowe przepisy dotyczą również obowiązków informacyjnych – od 1 stycznia 2023 roku sprzedawcy są zobowiązani do podania na stronie internetowej numeru telefonu. Taka zmiana wymaga od przedsiębiorców posiadania oddzielnego numeru telefonu dla sklepu dostępnego w określonych godzinach. W wielu przypadkach wiąże się to z koniecznością zatrudnienia osób odpowiadających na telefony lub stworzenia call center. Jeśli sprzedawca oferuje możliwość komunikowania się np. poprzez chatboty – również musi o tym poinformować klienta. Co ważne, odpowiedź na czacie powinna być wysyłana możliwie sprawnie, a historię korespondencji należy przesłać na adres mailowy klienta.

Kary dla przedsiębiorców

Ustawodawca zamierza karać przedsiębiorców, którzy unikają wdrożenia nowych przepisów. Na sprzedawców, którzy nie zastosują się do wytycznych Omnibusa, czeka kara w wysokości 20 tys. złotych. Recydywiści, czyli przedsiębiorcy, którzy naruszą przepisy trzykrotnie w ciągu jednego roku, będą musieli zapłacić aż 40 tys. zł.

W zależności od interpretacji przepisów dyrektywy, przewinienie to może zostać uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i w takim wypadku sprzedawca może stracić nawet do 10% obrotu rocznego.

Przedsiębiorcy powinni więc mieć się na baczności i jak najszybciej wdrożyć nowe wytyczne do swoich sklepów internetowych. Pozostaje jedno pytanie – czy Twój sklep działa już w pełni zgodnie z dyrektywą Omnibus?

Opublikowano: 19.01.2023 | 13:39
Autor: