27/12/2022

Przygotuj swój sklep na Święta i Nowy Rok

Black Friday za nami, ale to nie oznacza, że w e-commerce tempo maleje, wręcz przeciwnie! W grudniu czekają nas jeszcze trzy święta, które zwyczajowo wiążą się z dużą liczbą zamówień. Trzeba też zacząć myśleć o ofercie na nowy rok. Zobaczmy, na co warto zwrócić uwagę.

Grudniowy szał zakupowy zaczyna się na krótko przed Mikołajkami, które mają miejsce 6 grudnia. Zaledwie osiem dni później jest dzień darmowej dostawy (14 grudnia), a 25 grudnia – Gwiazdka. Zgadza się, grudzień prawdopodobnie będzie jeszcze bardziej burzliwy niż listopad, dlatego już teraz warto zaplanować działania marketingowo-sprzedażowe.

Strategia sprzedażowa na koniec roku

Absolutnym fundamentem tej strategii są oczywiście wyprzedaże. W tym czasie chyba każdy sklep organizuje różne akcje promocyjne, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów i sprzedać jak najwięcej produktów. Możesz w tym celu wydzielić specjalne miejsce na stronie internetowej lub odpowiednio pooznaczać wszystkie przecenione produkty.

Koniec roku to dobry czas na rozpoczęcie wprowadzania modelu omnichannel – jeśli oczywiście jeszcze tego nie robisz. Wykorzystuj różne kanały do komunikacji z klientami i zintegruj je, aby wspólnie przekazywały spójny komunikat i zapewniały wysoką jakość doświadczeń dla Twoich klientów. Dobrym pomysłem może być włączenie do swojej strategii obecności na Allegro. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, ale w ten sposób zyskujesz dostęp do ogromnej liczby nowych potencjalnych klientów.

W najnowszym badaniu firmy Gemius (E-commerce w Polsce 2022) wyraźnie widać, że Allegro nadal dla wielu osób stanowi synonim dla polskiego e-handlu. Nie ignoruj potencjału największego marketplace w Polsce.

Kolejna kwestia, o którą powinieneś zadbać to reklamy. Performance marketing to strategia nastawiona na konkretne rezultaty – kliknięcia, zapisy do programów lojalnościowych i zamówienia. Opracuj kampanie reklamowe w Google i na Facebooku, aby przyciągać coraz to nowe osoby szukające najlepszych ofert w sieci. A kiedy już te osoby do Ciebie trafią, staraj się zbudować z nimi długoterminową relację.

Tak naprawdę ani Black Friday, ani Gwiazdka nie są celem samym w sobie. Stanowią jedynie procent rocznego planu sprzedażowego. Dlatego najlepsze co możesz zrobić, to postarać się, aby osoby, które po raz pierwszy zrobią u Ciebie zakupy w tym okresie, zapamiętały Twój sklep i chciały go częściej odwiedzać w 2023 i kolejnych latach. Co możesz zrobić?

Na start możesz zaprosić ich do newslettera (np. w zamian za zniżkę na pierwsze zakupy). Drugi krok to program lojalnościowy. Oczywiście nie wszystko na raz, ale jeśli klient wyrazi zgodę na otrzymywanie newslettera, to po świętach możesz go zaprosić do programu lojalnościowego, szczególnie jeśli był zadowolony z zakupów i wystawił wysoką ocenę Twojemu sklepowi.

A co w Nowym Roku?

Początek roku to także czas, gdy klienci rozglądają się za przecenami i promocjami. Naturalnie zależy Ci, aby wyprzedać starą kolekcję i zrobić miejsce na nową. Unikniesz w ten sposób problemu dead stock, czyli niesprzedawalnego asortymentu, który przestał być atrakcyjny dla klientów. Wykorzystaj dostępne kanały komunikacyjne, aby poinformować klientów, że wyprzedajesz kolekcję z kończącego się roku lub sezonu. Jeśli zaoferujesz dobre ceny, wiele osób nie będzie się przejmować, że to nie najnowszy towar.

Zacznij też powoli budować zainteresowanie kolekcją 2023. Wiele osób szuka nowości i chętnie ustawia się w kolejce po nowe produkty – właśnie do takich osób chcesz dotrzeć na początku roku. Warto w tym celu pomyśleć o kampaniach reklamowych prezentujących nowe produkty w Twojej ofercie. Ponownie – możesz stworzyć odrębną sekcję „Nowości 2023”, gdzie umieścisz wszystkie nowinki w Twojej ofercie.

Nie zapomnij o logistyce!

Nawet najlepszy marketing na nic się nie zda, jeśli nie poradzisz sobie z wysyłką zamówień. Black Friday i święta Bożego Narodzenia to czas, gdy zamówień jest dużo więcej niż na co dzień. Dlatego Twój sklep musi mieć dobrze działający model logistyczny, który sprosta nagłym wzrostom liczby zamówień. Dobrym pomysłem jest outsourcing logistyki, czyli model określany jako fulfillment. W takiej sytuacji realizacją zamówień zajmuje się doświadczony, zewnętrzny partner, jakim jest Completio. Zapewniamy doskonale wyposażony magazyn na Twoje produkty i zaangażowany zespół, który zrealizował już miliony zamówień dla klientów z całej Europy.

Dowiedz się, jak fulfillment może pomóc Ci w codziennej pracy!

Opublikowano: 27.12.2022 | 12:12
Autor: