28/06/2021

Obsługa zwrotów a outsourcing logistyczny

Obsługa zwrotów a outsourcing logistyczny

Odbieranie paczek, ocena stanu zwracanego towaru, wysyłanie przelewu zwrotnego – to schemat działania dobrze znany prawie wszystkim sklepom internetowym. Obsługa zwrotów, oprócz tego, że zwyczajnie jest męcząca, generuje dość pokaźne koszty. Rozwiązaniem problemu może być outsourcing logistyczny.

Jak obniżyć koszty zwrotów?

Według raportu PostNord z 2020 roku, mniej więcej co trzeci Polak dokonujący zakupów w sklepie internetowym w 2019 roku, zdecydował się na zwrot zakupionego towaru. Biorąc pod uwagę, że w innych krajach europejskich skala zwrotów wynosi nawet około 50%, możemy przypuszczać, że i u nas wskaźnik ten będzie piął się w górę[1]. Wpływ na to ma głównie ograniczenie handlu w niedziele oraz znaczny wzrost zainteresowania zakupami online, spowodowany przez pandemię.

Wszystko to powoduje, że właściciele sklepów internetowych borykają się z wysokimi kosztami obsługi zwrotów. Eksperci z UK szacują, że mogą one stanowić nawet 40% ceny towaru. Szansą na obniżenie wspomnianych kosztów jest skorzystanie z outsourcingu logistycznego. To nie jednak nie wszystkie zalety tego rozwiązania.

Obsługa zwrotów a outsourcing logistyczny

Obsługa zwrotów w ramach outsourcingu logistycznego

Obsługa zwrotów zlecona zewnętrznemu podmiotowi obejmuje przede wszystkim przyjmowanie zwracanych towarów i dokonywanie oceny ich stanu. Wiele firm oferuje jednak dodatkowe usługi, takie jak metkowanie, wymiana opakowania, drobne naprawy produktu czy też czyszczenie zwracanej odzieży. To bardzo przydatne usługi, zwłaszcza dla obsługi zwrotów w branży fashion. Dzięki nim towar błyskawicznie może wrócić do sprzedaży, a właściciel sklepu nie poniesie strat finansowych.

Jeśli prowadzimy działalność w obszarze, który obarczony jest wysokim wskaźnikiem zwrotów, zdecydowanie warto przemyśleć skorzystanie z outsourcingu logistycznego. Nie tylko pozwala on obniżyć koszty i ograniczyć ilość obowiązków, ale przede wszystkim skoncentrować się na ważniejszych aspektach działalności.

 

[1]PostNord, E-commerce in Europe 2020,  s. 57

Opublikowano: 28.06.2021 | 14:10
Autor: Wiktoria Bednarczyk