12/01/2022

Nowe trendy w e-commerce w 2022 roku

Sprzedaż internetowa niesie za sobą ogromne możliwości dotarcia do klientów na całym świecie. Żeby jednak była skuteczna i przynosiła duże zyski, musi być prowadzona zgodnie z najnowszymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku. Dzięki obserwowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań zagwarantujesz sobie ciągły rozwój i rozpoznawalność Twojej marki. Handel internetowy to podstawa w naszych czasach, szczególnie w cieniu pandemii, która trwa już prawie dwa lata. Dlatego wybraliśmy dla Ciebie cztery nowości, które wzbogacą działania w sektorze e-commerce i pozwolą dotrzeć do konsumentów szybko i skutecznie. Zapraszamy do lektury!

Gdybyśmy mieli w jednym zdaniu streścić trendy e-commerce 2022, należałoby wspomnieć o dwóch kwestiach – koncentracji na kliencie i jego potrzebach i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań sprzedażowych. Przyjrzymy się im bliżej!

Chatboty, czyli coś, bez czego się nie obejdziesz

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez agencję K2 pod koniec 2021 roku już 27% polskich e-sklepów korzysta ze sztucznej inteligencji do kontaktu z klientami. To dopiero początek, natomiast przewiduje się, że ta liczba wzrośnie – aż 39% kolejnych e-sklepów planuje wprowadzić takie rozwiązanie w najbliższym czasie.

źródło grafiki: https://www.k2.pl/blog/e-sklepy-coraz-czesciej-korzystaja-z-chatbotow-ale-nie-mierza-ich-skutecznosci

Co znamienne, już prawie 50% badanych przyznaje, że zespół konsultantów nie jest wystarczający do obsługi klienta. Z pomocą przychodzą właśnie wirtualni asystenci. Dzięki uczeniu maszynowemu są coraz lepsi w swojej roli, pracują 24/7 i mogą obsługiwać wiele zapytań jednocześnie.

Strategia omnichannel, czyli klient w centrum

Ta strategia to zdecydowanie przyszłość sprzedaży internetowej. Możesz dzięki niej skupić się na kliencie, na jego potrzebach i oczekiwaniach. Firmy wykorzystujące omnichannel korzystają z różnych kanałów do budowania relacji i komunikacji z konsumentami, zarówno online, jak i offline. Badania pokazują, że takie połączenie to najskuteczniejsza metoda dotarcia do nowych klientów i zatrzymania ich na dłużej.

Warto zaznaczyć, że ponad 60% klientów nadal ceni sobie możliwość skorzystania ze sklepu stacjonarnego1. W modelu omnichannel kanały online i stacjonarne stale się przenikają. W efekcie współczesny handel korzysta z takich rozwiązań jak:

  • czat z konsultantem,
  • click & collect,
  • aplikacje mobilne umożliwiające przeglądanie i zamawianie produktów.

Social commerce – media społecznościowe dźwignią handlu

Social media to nieprzebrane źródło nowych klientów. Doskonale rozumie to Facebook, który w 2020 roku rozpoczął prace nad samodzielnym modułem Facebook Shops, który umożliwia prezentowanie (i zakup) oferowanych produktów bezpośrednio z poziomu Facebooka i Instagrama.

Przykład sklepu na Instagramie. Źródło grafiki: https://business.instagram.com/blog/introducing-shops-on-instagram

Dzięki Facebook Shops czas dotarcia do klienta i finalizacji transakcji ulega znaczącemu skróceniu, a budowanie marki w social mediach ma prawie nieograniczone możliwości. Co prawda na ten moment możliwa jest jedynie sprzedaż produktów fizycznych, a sama opcja zakupu z poziomu platformy dostępna jest, póki co, tylko na terenie USA. Niemniej możemy się spodziewać, że Facebook Shops szybko zyska na popularności także na polskim rynku.

Stawiaj na sprzedaż bezpośrednią

Na popularności zyskuje model D2C, czyli direct-to-consumer. W skrócie chodzi o sprzedaż bezpośrednią (z wykorzystaniem własnych kanałów), co ułatwia budowanie rozpoznawalności i trwałych relacji z klientami. Choć rola Allegro i Amazona jest nadal istotna, coraz więcej sklepów w kolejnych miesiącach będzie starało się tworzyć i rozwijać własne kanały komunikacji z klientami. Korzyści są oczywiste – pozwala to uniezależnić się od innych firm i budować własną społeczność stałych klientów. D2C daje też pełną kontrolę nad sprzedażą, od prezentacji produktów po ich wysyłkę.

A skoro o tym mowa, logistyka też będzie odgrywać niebagatelną rolę w nowym roku!

Czas na doskonałą logistykę!

Na końcu łańcucha sprzedażowego zawsze znajduje się transport produktu do klienta. To niezmiernie ważny element. Odbiorcom zależy na szybkim otrzymaniu produktu, który zamówili w sieci. Według badań przeprowadzonych wśród polskich konsumentów 24 godziny od chwili złożenia zamówienia do otrzymania paczki to dzisiaj absolutne minimum. Oznacza to, że każdy etap realizacji zamówień powinien być wzorowy! Obejmuje to:

  • posiadanie więcej niż jednego dostawcy (unikniesz w ten sposób przestojów i opóźnień w wysyłce),
  • efektywny system kontroli stanów magazynowych (przyda się dobry WMS),
  • automatyczne kierowanie informacji o nowych zamówieniach do magazynu,
  • i oczywiście współpracę z doświadczoną firmą logistyczną, która kompleksowo zajmie się wysyłką zamówień.

Ostatni punkt na tej liście to zadanie dla nas! Skontaktuj się z nami już dzisiaj i dowiedz się, jak fulfillment wpływa na codzienną pracę sklepu internetowego.

Opublikowano: 12.01.2022 | 15:13
Autor: