10/03/2022

Porównanie różnych modeli logistycznych w sektorze e-commerce

O tym, że logistyka pełni kluczową rolę w e-commerce, nie trzeba nikogo przekonywać. Jak jednak się o nią zatroszczyć, aby spełniała swoją funkcję, a jednocześnie nie pochłaniała więcej czasu i energii, niż potrzeba? W tym artykule omówmy trzy (a w zasadzie cztery) modele logistyczne, które sprawdzą się, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Mamy nadzieję, że pomoże Ci to dokonać przemyślanej decyzji.

Na początek wyjaśnijmy, co rozumiemy przez pojęcie „model logistyczny”. Krótko mówiąc, chodzi o określony sposób zarządzania sprzedażą, magazynowaniem i wysyłaniem produktów, które oferujesz w swoim sklepie. To, jaki model logistyczny wybierzesz, będzie miało wpływ na:

  • koszty związane z logistyką,
  • liczbę zamówień wysyłanych każdego miesiąca,
  • czas realizacji każdego zamówienia,
  • Twoje większe bądź mniejsze zaangażowanie operacyjne.

Trzy najpopularniejsze modele, które teraz omówimy to:

  1. logistyka realizowana własnymi siłami (własny magazyn),
  2. dropshipping (powiemy też dwa słowa o czwartym modelu – cross-dockingu),
  3. fulfillment.

Co powinieneś wiedzieć o każdym z tych modeli?


Własny magazyn

To rozwiązanie, które większość właścicieli sklepów internetowych wybiera na start. Jeśli masz do dyspozycji pokój lub garaż, możesz go przekształcić we własny minimagazyn, gdzie będziesz składować produkty. To rozwiązanie jest zdecydowanie najprostsze i najtańsze. Poza wysyłką nie ponosisz żadnych kosztów związanych z logistyką. Niemniej ten model wymaga dużego zaangażowania – osobiście bowiem odpowiadasz za kompletowanie zamówień, przygotowanie ich do wysyłki, każdorazowe zamawianie kuriera i przekazywanie mu paczek.

Model ten sprawdza się, jeśli masz niewiele produktów i liczba zamówień w skali miesiąca nie przekracza 300.

Dropshipping (i cross-docking)

To także stosunkowo prosty model, w którym Twój sklep pełni rolę pośrednika między hurtownią lub dystrybutorem a klientem końcowym. W dropshippingu nie przechowujesz u siebie produktów. Dystrybutor udostępnia Ci zdjęcia i specyfikacje produktów, które wystawiasz w swoim sklepie i doliczasz do nich określoną marżę. Gdy spłynie zamówienie – realizuje je dystrybutor, z którym także się rozliczasz. Na koniec dnia zostaje Ci w portfelu nadwyżka od każdego zamówienia.

Model ten ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jest wygodny, ale klient, który dowie się, że zamówienie zrealizował zupełnie inny podmiot (u którego ten sam produkt jest dostępny taniej), może poczuć się oszukany.

Może zatem cross-docking będzie lepszym rozwiązaniem?

CROSS-DOCKING

Istotą tego modelu jest fakt, że gromadzisz towary od wielu dostawców, przepakowujesz je w swoim magazynie, a następnie wysyłasz do klientów. Jest to opcja bardziej skomplikowana od dropshippingu i wymaga doskonale opracowanych procedur, ale niweluje część wad tego modelu.

Na koniec powiedzmy o jeszcze jednym modelu, który w ostatnich latach bardzo zyskał na popularności w świecie e-commerce.

Fulfillment

Usługa ta bywa też określana jako outsourcing logistyki i jest to określenie bardzo trafne. Decydując się na ten model, współpracujesz z zewnętrznym operatorem logistycznym (tzw. firmą 3PL), który udostępnia Ci własny magazyn i własne procedury logistyczne. Towar jest Twój i pochodzi od Twoich dostawców, ale cała reszta leży w rękach operatora. Centrum fulfillmentowne składuje produkty, przygotowuje je do wysyłki, koordynuje współpracę z kurierami, a nawet obsługuje zwroty.

Oznacza to, że nie musisz:

  • prowadzić własnego magazynu,
  • zatrudniać pracowników do obsługi zamówień,
  • negocjować stawek z dostawcami i kurierami,
  • tracić czasu na ocenę stanu zwracanych produktów i wprowadzać je ponownie do magazynu.

To rozwiązanie bardzo wygodne, szczególnie dla sklepów, które wysyłają dużo paczek w skali miesiąca. Przy dużej skali działalności fulfillment jest tańszy niż prowadzenie własnego magazynu i zatrudnianie własnych pracowników. A dzięki dobrze opracowanym procedurom i nowoczesnej infrastrukturze magazynowej firma fulfillmentowa jest w stanie realizować zamówienia szybciej, niż byłbyś to w stanie robić samodzielnie.

 

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat fulfillmentu – zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem! Completio świadczy kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych z całej Polski. Chętnie pokażemy Ci, jak wygląda nasza praca i jak możemy usprawnić wysyłkę zamówień w Twoim sklepie.

Opublikowano: 10.03.2022 | 13:30
Autor: