14/10/2021

Co musisz wiedzieć o polskim e-commerce w 2021 roku

Realia rynkowe dynamicznie się zmieniają, podobnie jak oczekiwania klientów. W sektorze e-commerce jest to szczególnie widoczne. Klienci dzisiaj oczekują szerokiego asortymentu, taniej (a w zasadzie darmowej) i szybkiej dostawy i cen niższych niż w sklepach stacjonarnych – takie wnioski płyną z najnowszego raportu Gemius E-commerce w Polsce 2021. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, ten raport stanowi ważne źródło wiedzy, które pomoże Ci jeszcze lepiej dostosować sklep do oczekiwań polskiego rynku.

Autorzy raportu (do którego pobrania serdecznie zachęcamy – jest darmowy) zapytali prawie 1800 polskich internautów o ich zwyczaje i oczekiwania związane z zakupami online. Choć raport porusza wiele kwestii, my dzisiaj chcemy się skupić na części poświęconej dostawom i zwrotom.

Tania dostawa i łatwe zwroty

Obecnie zdecydowanym faworytem osób zamawiających produkty online są paczkomaty. Duża część badanych wskazuje je jako preferowaną formę dostawy (77%) i zwrotów (33%). Nadal popularna jest też dostawa kurierem. Tę opcję wybrał co drugi ankietowany:

                                                          źródło grafiki: Gemius E-commerce w Polsce 2021

Wśród innych form dostawy, wskazywanych jako motywator do złożenia zamówienia online, klienci wymieniali dostawę do punktów partnerskich (35% odpowiedzi) i opcję click & collect (14%). Wszystkie te popularne formy dostawy i zwrotów powinny znaleźć się z Twojej ofercie.

W pytaniu o preferowane warunki dostawy, klienci na pierwszym miejscu wymieniali darmową dostawę z darmowym wniesieniem do domu (88% odpowiedzi) i dostawę ekspresową, realizowaną tego samego dnia (same day delivery) – 83%. Nieco mniej popularna była dostawa w weekend (75% badanych udzieliło takiej odpowiedzi) i dostawa ekologiczna – 60%.

ZWROT TYLKO DARMOWY

Przy pytaniu o zwroty należy podkreślić, że trzy najpopularniejsze formy zwrotów miały jedno ważne zastrzeżenie – nie były dodatkowo płatne. Formy te to odpowiednio paczkomat (33%), kurier w modelu door-to-door (11%) i zwrot do sklepu stacjonarnego (9%). W dzisiejszych czasach darmowy zwrot staje się już standardem i choć przysparza to sklepowi dodatkowej pracy, jest to usługa, której Twoi klienci po prostu oczekują i jej obecność w ofercie może wydatnie przyczynić się do zwiększenia liczby zamówień.

Co ciekawe, aż 26% badanych przyznaje, że nigdy nie zwrócili zamówionego towaru.

DOSTAWA – EKSPRESOWA I TANIA

W dzisiejszych czasach dostawa w ciągu doby przestała robić na klientach wrażenie. Tylko 29% przyznało, że taki czas realizacji zamówienia motywuje ich do częstszych zakupów. W tej chwili oczekiwanym standardem jest realizacja zamówienia w ciągu 12h (tak odpowiada 85% ankietowanych). Jeszcze bardziej motywująca jest dostawa w ciągu 8h, jednak należy uczciwie przyznać, że stosunkowo niewiele sklepów oferuje tak szybką dostawę.

źródło grafiki: Gemius E-commerce w Polsce 2021

Ostatnia ważna kwestia, którą należy poruszyć to koszty dostawy. Oczywiście klienci najbardziej cieszą się z darmowej dostawy (im droższe zakupy, tym więcej klientów oczekuje takiego udogodnienia), ale zaznaczmy, że maksymalny akceptowalny koszt transportu nie przekracza 10 zł, niezależnie od jego formy.

Sprostaj oczekiwaniom klientów z Completio

Sklepy internetowe, które realizują zamówienia we własnym zakresie, mogą mieć problem z realizacją zamówień według oczekiwań wyłuszczonych w raporcie. Dlatego jeśli chcesz nadążyć za rynkiem i zaoferować klientom obsługę logistyczną najwyższej jakości, powinieneś zdecydować się na model, który to umożliwia. Fulfillment to usługa stworzona przede wszystkim z myślą o sektorze e-handlu. W Completio oferujemy kompleksową realizację zamówień i obsługę zwrotów w imieniu naszych klientów.

Dzięki współpracy z nami:

  • zaoferujesz klientom tanią dostawę (mamy wynegocjowane atrakcyjne warunki z najpopularniejszymi kurierami),
  • umożliwisz wybór dostawy ekspresowej (Completio dostarcza towar nawet w ciągu 5h do 9 największych miast i aglomeracji w Polsce dla zamówień złożonych do godziny 13:00),
  • nie musisz się martwić zwrotami (obsługujemy zwroty w imieniu klienta),
  • oszczędzasz czas i pieniądze do tej pory przeznaczane na wewnętrzną logistykę.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do kontaktu!

 

Opublikowano: 14.10.2021 | 16:30
Autor: Wiktoria Bednarczyk