26/11/2021

Jak budować lojalność klienta w e-commerce

Każdy sklep internetowy dąży do budowania grona stałych, zadowolonych ze współpracy klientów. Korzyści są oczywiste – stali klienci pozwalają rozwijać biznes i cieszyć się stabilnymi dochodami. Co możesz zrobić, aby kupujący chętnie wracali do Twojego sklepu? Podpowiadamy kilka sprawdzonych metod na zwiększenie lojalności klientów.

Na początek należy zaznaczyć, że przede wszystkim kluczowa jest wysoka jakość obsługi klienta. Z badania przeprowadzonego jakiś czas temu przez firmę consultingową PwC[1] wynika, że wystarczy jedno negatywne doświadczenie w kontakcie z Twoim sklepem, aby z ponownych odwiedzin zrezygnowało nawet 30% kupujących. Należy zatem zadbać, aby konsumenci mieli pozytywną opinię na temat Twojego sklepu po zakończeniu zakupów. Co możesz zrobić w tym kierunku?

 

Działania zwiększające satysfakcję klientów

 

Tutaj warto wspomnieć o kilku kwestiach. Są one związane zarówno z Twoją ofertą, sposobem działania Twojej strony, jak i dodatkowymi zachętami do kolejnych zakupów. Przyjrzyjmy się bliżej możliwym opcjom:

SZYBKA I TANIA DOSTAWA

To jeden z najważniejszych elementów jeśli chodzi o czynniki determinujące wybór danego sklepu internetowego. W badaniu „E-commerce w Polsce 2021” klienci zwracali uwagę, że niski koszt dostawy ma ogromny wpływ na wybór danego sklepu (42% odpowiedzi). Ankietowani podkreślają też, że dostawa powinna przyjść szybko (24%). Jeśli chciałbyś ulepszyć proces realizacji zamówień w swoim sklepie – zapraszamy do kontaktu! Completio pomoże Ci w kompleksowym realizowaniu zamówień, a dzięki wieloletniej współpracy z najważniejszymi przewoźnikami na rynku, jesteśmy w stanie zaproponować atrakcyjne warunki wysyłki.

KRÓTKIE I PROSTE SKŁADANIE ZAMÓWIENIA

Zadbaj, aby proces składania zamówienia był maksymalnie uproszczony. Nie pytaj o kwestie, które nie są niezbędne do finalizacji zamówienia, nie rozpraszaj klientów, ani nie każ im się powtarzać. W cytowanym raporcie 19% ankietowanych twierdzi, że składanie zamówienia powinno być łatwe. Kolejne 18% zaznacza, że ważne są również łatwe płatności online.

NISKIE CENY I ATRAKCYJNE PROMOCJE

Nikt nie lubi przepłacać. Dla prawie połowy badanych niskie ceny stoją na pierwszym miejscu na liście kwestii decydujących o wyborze sklepu internetowego. 26% badanych konsumentów przykłada też wagę do atrakcyjnych promocji i ofert specjalnych.

Na pozostałych miejscach znalazły się takie kwestie, jak:

  • różne formy dostawy (21%)
  • opinie o sklepie (17%)
  • kody rabatowe (16%)
  • przejrzysta strona internetowa (15%)

Zatroszcz się o te elementy w swoim sklepie, a będziesz miał solidną bazę do budowania grona stałych klientów! Co jeszcze możesz zrobić?

 

Jak zachęcić klientów do kolejnych odwiedzin?

 

Po pierwsze, przemyśl kwestię gratisów do zamówień. Taki niewielki dodatek może szybko wywołać pozytywne skojarzenia związane z Twoim sklepem, a o to głównie chodzi. Oczywiście gratis powinien być dopasowany do przedmiotu i wartości zamówienia. Jeśli na przykład sprzedajesz świeczki zapachowe, możesz pomyśleć nad dorzuceniem firmowego pudełka zapałek do przesyłki. Koszt będzie minimalny, a klient poczuje się mile zaskoczony.

Kolejna kwestia to vouchery na nowe zamówienia. Taki kupon kupujący może wykorzystać osobiście, lub przekazać komuś znajomemu. Świadomość, że kolejne zakupy są ze zniżką, na pewno zachęci do szybkiego powrotu na Twoją stronę internetową.

Zadbaj też o dobry branding. Nie zakładaj, że konsument po jednych zakupach zapamięta Twoją markę. Pomóc może odpowiednie oznakowanie opakowania i dodatkowe materiały promocyjne (tzw. inserty). Completio umożliwia klientom obrandowanie materiałów opakowaniowych, dzięki czemu od momentu odebrania paczki odbiorca przez cały czas widzi logo i adres Twojego sklepu.

Ostatnia kwestia, o której warto pomyśleć to program lojalnościowy. Z raportu Monitor Programów Lojalnościowych 2020[2] dowiadujemy się, że aż 60% badanych Polaków bierze udział w przynajmniej jednym takim programie. Większość użytkowników jest też mocno zaangażowanych w korzystanie z nich – aktywna grupa to aż 63% wszystkich uczestników.

 

Wykorzystaj nadchodzące święta handlu do budowania bazy stałych klientów

 

Ostatnie dwa miesiące roku to zawsze gorący okres w e-commerce. Zbliżający się Black Friday i święta Bożego Narodzenia to czas, w którym do Twojego sklepu zajrzy wielu nowych klientów. Wykorzystaj tę okazję do stworzenia jak najlepszego pierwszego wrażenia i od początku zachęcaj nowych kupujących do regularnych wizyt w Twoim sklepie. Możesz wykorzystać w celu metody, o których wspomnieliśmy w tym wpisie.

A jeśli chcesz zachwycić klientów nienaganną obsługą logistyczną – zapraszamy do współpracy! Dobrze znamy sektor e-commerce i wiemy jak zadbać, aby każdy klient był zadowolony z otrzymanej przesyłki!

[1] https://www.pwc.com/future-of-cx

[2] https://arc.com.pl/gotowe-raporty-syndykatowe/monitor-programow-lojalnosciowych-2020/

Opublikowano: 26.11.2021 | 14:01
Autor: