24/06/2022

Jak pakować i wysyłać kosmetyki i suplementy diety?

Jak wynika z raportu „Polacy na e-zakupach 2021”, kosmetyki są piątą najpopularniejszą kategorią produktową w naszym kraju – 16% Polaków kupuje te produkty online. Podobnie dużym zainteresowaniem cieszą się suplementy diety – jak donosi Puls Medycyny, na polskim rynku działa blisko 30 tys. podmiotów związanych z produkcją i sprzedażą suplementów diety, a Polacy kupują ich coraz więcej, także w sieci. W obu tych branżach ważnych jest kilka elementów związanych ze sposobem przechowywania i wysyłania produktów tego rodzaju. I właśnie o tym chcemy dzisiaj porozmawiać.

Podstawową rolą profesjonalnej firmy logistycznej jest bezpieczne przechowywanie produktów i sprawne wysyłanie ich do klienta. Rozwiązania logistyczne w branży suplementów i kosmetyków obejmują szereg elementów, które umożliwiają realizację tego zadania.

Odpowiednie warunki przechowywania

Podstawowa sprawa to warunki, w jakich przechowywane są produkty lecznicze/kosmetyczne. Zarówno temperatura, jak i wilgotność powinny pozostawać na stałym poziomie w ciągu roku. Gdyby zimą kosmetyki i suplementy były składowane w temperaturze bliskiej zeru stopni, a latem – w magazynie, w którym jest ponad 25 stopni Celsjusza, byłoby to bardzo szkodliwe dla składowanych produktów. Odpowiednio wyposażony magazyn jest chłodzony latem i ogrzewany zimą. Należy też zwrócić uwagę, że część produktów może mieć inne dodatkowe wymagania, które też należy uwzględnić. Wszystkie istotne szczegóły można znaleźć na etykiecie danego kosmetyku.

Duże ułatwienie stanowi fakt, że zarówno kosmetyki, jak i suplementy można przechowywać w stosunkowo łatwy sposób – przy pomocy regałów kartonowych lub metalowych, a nawet na tzw. półkach siatkowych, które można łatwo dostosowywać do bieżących potrzeb. Nie ma również przeciwskazań, aby kosmetyki i suplementy były magazynowane w tzw. magazynach wysokiego składowania, gdzie towary są składowane na wysokości kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu metrów.

Completio dysponuje magazynem najwyżej klasy, który umożliwia składowanie kosmetyków i suplementów diety w bezpieczny i efektywny sposób.

źródło grafiki: https://pixabay.com/photos/high-level-rack-warehouse-range-408222/

FIFO i FEFO, czyli monitoring dat przydatności

Kosmetyki, leki, suplementy diety i szeroko rozumiana żywność to kategorie produktowe, które mają określony czas przydatności. Niewłaściwy monitoring dat ważności może skutkować tym, że klient otrzyma towar, który już jest przeterminowany lub za chwilę się przeterminuje. Aby tego uniknąć, należy stale monitorować daty przydatności (na ogół monitoruje się całe partie produktów) i uwzględniać je planując wysyłkę zamówień. Można to robić albo ręcznie (zdecydowanie odradzamy tę metodę), albo przy pomocy dobrego programu do zarządzania stanami magazynowymi. Daty ważności powinny być zapisywane już w momencie przyjmowania towaru do magazynu.

Wspomnijmy także o dwóch bardzo ważnych zasadach, które mają zastosowanie przy wysyłce kosmetyków i suplementów:

  1. FIFO – ten akronim z angielskiego oznacza first in, first out – w pierwszej kolejności wysyłany jest towar, który trafił na magazyn wcześniej. Umożliwia to uniknięcie długotrwałego zalegania produktów w magazynie.
  2. FEFO – first end, first out – najpierw wysyłamy produkty, które mają najkrótszy termin ważności. Umożliwia to uniknięcie sytuacji, w której na magazynie pozostanie partia towaru, która zdąży się przeterminować zanim trafi do klienta.

Dzięki wdrożonym rozwiązaniom zarządzającym pracą magazynu i automatyzującym wykonywane czynności, możemy wysyłać towary do klientów zarówno według metodologii FIFO, jak i FEFO.

Pakowanie i zabezpieczanie towaru

Każda paczka musi być dobrze zabezpieczona, aby towar nie uległ uszkodzeniom w transporcie. To oczywiste, ale wystarczy niedokręcona zakrętka, aby pojemnik z płynem rozlał się po całej paczce. Dlatego przykładamy dużą wagę do zabezpieczeń, które uniemożliwią samoczynne otwarcie pojemnika. Ważna jest również strona wizualna. Kosmetyki są często oferowane przez firmy i sklepy sprzedające produkty premium. Takie produkty wymagają odpowiedniej oprawy, szczególnie gdy są kupowane na prezent. Tutaj ważną rolę pełnią wysokiej jakości opakowania (także ekologiczne) i branding. Takie podejście pomoże Ci zbudować dobry wizerunek Twojej marki i zaufanie klientów.

DODATKI DO PACZEK

Firmy kosmetyczne często stosują różnego rodzaju inserty do zamówień. To bardzo dobra strategia, która pozwala zachęcić klienta do kolejnych zakupów. Takim insertem może być próbka innego kosmetyku, voucher na kolejne zakupy lub nawet ulotka sklepu. Dobre firmy logistycznie nie zapominają o tym aspekcie budowania marki klienta i umożliwiają takie wzbogacanie wysyłanych paczek.

Opublikowano: 24.06.2022 | 12:27
Autor: