25/07/2022

Jak pakować i wysyłać odzież i obuwie?

Odzież i obuwie to bez dwóch zdań najpopularniejsza kategoria zakupowa w Polsce. Jak wynika z badań banku Santander, 49% badanych Polaków robiących zakupy w sieci kupuje właśnie buty i ubrania. Ta kategoria, choć bardzo popularna, wiąże się z szeregiem wyzwań. W tym artykule powiemy, jakie to wyzwania i jak przygotować się do wysyłki odzieży i obuwia.

Oczywiście na start musimy zaznaczyć, że odzież odzieży nie równa. Zupełnie inaczej będzie wyglądać logistyka dla firmy, która sprzedaje niewielkie akcesoria, np. apaszki czy krawaty, a inaczej dla takiej, która handluje sukienkami i kurtkami. Dlatego postaramy się, aby ten tekst uwzględniał potrzeby firm działających w różnych gałęziach sektora fashion.

Właściwe przechowywanie ubrań

W przypadku obuwia sprawa jest ułatwiona, bowiem dociera ono do magazynu w fabrycznym kartonowym opakowaniu od producenta. Każde pudełko ma etykietę wskazującą na model i rozmiar butów, co bardzo ułatwia odpowiednie zorganizowanie pracy magazynu.

Pewnym wyzwaniem są większe części garderoby, takie jak wspomniane już sukienki. Takie produkty powinny być przechowywane na wieszakach (sukienki, kurtki i marynarki raczej nie powinny spędzać tygodni w ciasnych pudełkach). Pozwala to utrzymać ich właściwy wygląd i kształt. Dlatego pierwsza kwestia, o którą należy zadbać to, aby magazyn dysponował odpowiednią infrastrukturą – regałami z wieszakami na ubrania.

W przypadku mniej wymagających części garderoby (np. t-shirtów czy spodni) nie ma przeciwwskazań, aby były składowane na metalowych lub kartonowych regałach, które ułatwiają ich zebranie do zamówienia. Dzięki zaawansowanemu systemowi WMS, z którego korzystamy w Completio, możliwe jest szybkie gromadzenie zamówionych produktów i tym samym przygotowanie ich do wysyłki.

Zwroty – bolączka sektora fashion

Wspomniane już badanie Santander zwraca uwagę, dlaczego klienci odsyłają towary zamówione online. Oto udzielone odpowiedzi:

źródło grafiki: https://www.blog.santanderconsumer.pl/blisko-ciebie/jak-polacy-kupuja-w-e-commerce-sprawdzamy-w-najnowszym-raporcie,1,146.html

Zwróć uwagę, że ponad połowa wszystkich przypadków zwrotów dotyczy właśnie ubrań, a konkretnie – ich niewłaściwego rozmiaru. Oczywiście możesz podjąć pewne działania, dążące do minimalizacji liczby zwrotów (np. udostępnić jak najdokładniejsze informacje co do wymiarów danego produktu), ale zupełnie wyeliminować się ich nie da. Tym bardziej że wielu klientów celowo zamawia kilka sztuk ubrań, aby w domu na spokojnie je przymierzyć i zostawić sobie tylko rozmiar, który najlepiej pasuje.Rolą operatora logistycznego jest obsługa tych zwrotów, których – jak się okazuje – może być całkiem sporo. Na co zwrócić uwagę przyjmując zwrot ubrania od klienta?

OBSŁUGA ZWROTU UBRAŃ

Pierwsza kwestia to sama polityka zwrotów. Dobrze jest napisać klientom, aby odsyłali ubrania nienoszące śladów użytkowania, a już na pewno nie brudne lub zniszczone. W takim wypadku zwrot może nie zostać uznany (ważna jest dokumentacja zdjęciowa).

Każdy zwrócony towar musi być dokładnie sprawdzony pod kątem wyglądu i stanu, co może zająć trochę czasu, gdy do sprawdzenia jest np. 50 sukienek. Jeśli z towarem jest wszystko w porządku, należy go ponownie wprowadzić do magazynu i odnotować ten fakt w oprogramowaniu zarządzającym stanami magazynowymi (i oczywiście w samym sklepie). Tutaj ważne jest też przywrócenie właściwego stanu danego ubrania. W Completio oferujemy usługę kompleksowego przywrócenia do sprzedaży produktów pochodzących ze zwrotów, co obejmuje ich pranie, prasowanie i ewentualnie metkowanie.

ESTETYKA OPAKOWAŃ

Jeśli handlujesz ubraniami premium, powinieneś zadbać o to, aby wszystkie elementy Twojej oferty były premium – także opakowanie. W wielu wypadkach warto zdecydować się na wysokiej jakości pudełka, które nie tylko chronią produkt, ale też po prostu dobrze wyglądają. Wiele sklepów internetowych decyduje się na dodatkowy branding i personalizację zamówień, co pozwala też budować lojalność klientów i pozytywny wizerunek firmy w ich oczach. W tym zakresie Completio także może Ci pomóc. W ofercie mamy brandowane opakowania, bibułki i wypełniacze z logo firmy, wstążki dekoracyjne, a nawet perfumowanie pakowanych produktów.

Jak zatem widzisz, jest sporo elementów, które wymagają Twojej uwagi w branży fashion. Zachęcamy do wypróbowania możliwości, jakie oferuje usługa fulfillmentu – to rozwiązanie często tańsze od utrzymywania własnego magazynu i zatrudniania pracowników magazynowych, a jednocześnie bardzo wydajne i elastyczne. Zapraszamy do kontaktu po szczegóły!

Opublikowano: 25.07.2022 | 13:56
Autor: